Jdi na obsah Jdi na menu
 


Consolidated PBY Catalina

25. 4. 2009


Consiladated PBY Catalina


ObrazekConsolidated PBY "Catalina" byl nejslavnější hydroplán námořnictva Spojených států za druhé světové války. Proslavil se zejména odhalením japonského loďstva, které směřovalo k atolu Midway, kde byla svedena jedna z rozhodujících bitev války v Tichomoří nebo hlídkováním v Atlantiku při ochraně konvojů do Murmanska či při honu na německou bitevní loď Bismarck. "Vidíme neznámou bitevní loď a může jít o Bismarck," odvysílala do éteru v poledne 25. května 1941 posádka hlídkového létacího člunu Catalina WQ-Z z 209. squadrony Britského královského letectva (RAF).



No počátky vývoje Cataliny spadají do počátku 30. let, kdy byl vydán požadavek amerického vojenského námořnictva na hlídkový hydroplán. Americké firmy Consolidated a Douglas začaly roku 1933 s vývojem prototypů. Firma Consolidated Aircraft Corporation(později Convair) dokončila svůj první prototyp XP3Y-1 v roce 1935, který 28. března poprvé vzlétl. Americké námořnictvo tento stroj vyzkoušelo, ovšem požadovalo další zlepšení, takže ho v říjnu 1935 vrátilo zpět firmě k přepracování. Ta letoun osadila silnějšími motory, provedla některé úpravy a v květnu 1936 vyzkoušela. Letové zkoušky dopadly dobře, takže od září 1936 začala sériová výroba typu PBY-1. Stroj byl postupně modernizován a byly vyráběny další nové zlepšené verze. Kromě USA se letouny vyráběly licenčně v Kanadě a v SSSR, kam se též dodávaly v rámci dohody o půjčce a pronájmu. Celkem včetně licenčních strojů bylo vyprodukováno 4051 kusů. "Cataliny" již během války v Korei nesloužily v aktivní službě (kde zůstali jen PBM "Marinery"), ale pouze u 9 záložních utvarů.

U "Catalin" byly jako prvního létajícího člunu běžné "zatahovací vyrovnávací plováky" které při zataženém stavu tvořily konce křídel, což zlepšovalo aerodynamiku a rychlost. Na obrázcích je to dobře vidět v obou stavech.

http://www.european-airshow.com/Portals/1/EAC%202008/PBY-Catalina-Plane%20Sailing-reduced.jpg

Cataliny se například vyznamenali po potopení křižníku USS Indianopolis, který jen tak mimochodem po jeho potopení kvuli utajnení  a dministrativní chybě nikdo nehledal... Zoufalé přeživší s USS Indianopolis náhodně po 4 dnech našlo průzkumné letadlo Lockheed PV-1 "Ventura" a přivolalo "Catalinu" která během několika minut i přes zákaz přistála poblíž trosečníků a vzala na palubu neuvěřitelných 60 trosečníků čímž je zachránily před nebezpečnými žraloky! Zbytek později zachránil torpédoborec USS Cecil Doyle. Fotku této Cataliny s trosečníky jsem někde na internetu viděl a pokusím se ji sehnat a opotopení USS Indianopolis tu bude samostatný článek.

Na tomto odkazu najdete popis interieru Cataliny:
http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?t=11&sid=15853c8238ea96997be759e95f7f621a

Jako Catalinu označovali letadlo nejprve britové, američané jí tak říkali až od amfibické verze PBY-5.

Slavnost "Cataliny" potvrzuje její účast ve válečných počítačových hrách. Já osobně jsem se s ní setkal při hraní hry Hiden and Dangerous ( od té doby se mi líbí). A také jsem "měl možnost" si vnitřek prohlédnout během hraní Call of Duty 5, né nějak přesně ale prohlédl (je to jen hra, real je real).

Takticko-technická data:

Osádka: 9 mužů
Rozpětí: 31,70 m
Délka: 19,46 m
Výška: 6,15 m
Nosná plocha: 130 m²
Hmotnost prázdného stroje: 9485 kg
Max. vzletová hmotnost : 16 066 kg
Pohonná jednotka: 2x Pratt a Whitney R-1830-92 s výkonem 1200 k (895 kW)
Maximální rychlost: 314 km/h, cestovní byla okolo 200 km/h
Dostup: 4000 m
Stoupavost: 5,1 m/s
Dolet: cca 4500 km
Výzbroj: 3x kulomet ráže 7,62 mm - 2x stanoviště bombomětčíka, 1x v ocase letadla (u britů byla ráže 7,7mm)
2x kulomet ráže 12,7 mm - boční "bublinová" střeliště
1814 kg bomb nebo hloubkových náloží

Některé verze letadla
   
 XP3Y-1: první prototyp s dvěma motory Pratt & Whitney R-1830-54 o výkonu 2 x 615, výzbroj 4x kulomet Browning ráže 7,62 mm, 907 kg bomb
PBY-1: produkce září 1936 - červen 1937, vyrobeno 60 ks.
PBY-2: produkce květen 1937 - únor 1938, úprava nosných ploch,vyrobeno 50 ks
PBY-3: produkce listopad 1936 - srpen 1938, silnější motory,vyrobeno 66 kusů
PBY-4: produkce květen 1938 - červen 1939, silnější motory, neprůstřelné sklo,vyrobeno 32 ks
PBY-5(A): produkce září 1940 - červenec 1945(1949), silnější motory,zatahovací podvozek příďového typu pro obojživelné operace(amfibické letadlo), zvětšení výzbroje, první americká verze nesoucí bojové jméno "Catalina" vyrobeno 1486 ks
PBY-6A: produkce leden 1945 - květen 1945, zvětšená křídla, nový elektrický a radiolokační systém, vyrobeno 175 ks

Consolidated Catalinu byla používána především těmito státy (ale bylo jich víc) Austrálie, Čína, SSSR, USA (US Navy, USAAF), Velká Británie (RAF)

Názor: Můj nejoblíbenější létající člun.

Zdroj: česká a místy anglická wikipedie, kniha Velká encyklopedie Zbraní druhé světové války, kniha Vojenská letadla 4.

Autor: Kolomaznik

Dodatečné obrázky:
http://www.military.cz/usa/air/war/other/pby/pby_parked.jpg
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=7403&mm=1&vd=1&PHPSSIDW=ee50fd23084a834cd2707c77ec9840b2

Poznámka: Chtěl bych vás upozornit, že jsem autorem téměř stejného článku na Panzernet forumu, tak abyjste nebyli překvapeni pokud by jste ho tam viděli.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA